Betjeningsudstyr og instrumenter:
Du skal kunne udpege ratlås, parkeringsbremse, horn, blæser, elbagrude, sidespejl, nær- og fjernlys, positionslys, havariblink samt pedal til speeder, bremse og kobling.
Du skal kunne aflæse, forstå og reagere på speedometer, temperaturmåler og lamper til olie, fjernlys, bremser og airbags.
Du skal kunne kontrollere følgende:
Styreapparatet skal være LET, SIKKERT OG HURTIGT
Der må ikke være ratslør med TANDSTANGSSTYRING (alle nye biler). Dette kontrolleres ved, at man drejer på rattet og ser, om hjulet følger rattets bevægelser. På ældre biler kan der forekomme ratslør 0-5 cm målt på ratkransen (klassisk styretøj). På biler med servostyring afprøves dette med tændt motor og væskestand mellem min. og max. Ved kørsel med lav hastighed skal rattet kunne drejes let fra side til side uden at møde ujævn modstand eller fremkalde mislyde.
Bremsen skal være HURTIG, SIKKER OG VIRKSOM
Bremsevæsken skal være mellem min. og max.
Bremsepedalen skal have 1 cm frigang i topstilling.
Bremsepedalen må højst kunne trædes så langt ned, som fabrikatet foreskriver, også selvom der trædes hårdt og hurtigt – dog aldrig i bund.
Bremsen skal føles hård og fast, må ikke synke under vedvarende tryk.
Bremsepedalen (gummiet) skal have en rillet overflade (skridsikker), og må ikke kunne rykkes fra side til side.
Vakuum/bremseforstærker afprøves med slukket motor. Pump pedalen 5-6 gange til den bliver hård, hold den nede og start motoren – så skal pedalen synke (forstærker i orden)
Håndbremsen skal være mekanisk, bremse på mindst 2 hjul, skal kunne stå i tilspændt stand, og være i stand til at holde bilen på 18% hældning/stigning. Den skal være let at lægge ned og må ikke kunne trækkes til sidste tand.
Nødbremse kan være en af de to kredse i driftsbremsen eller håndbremsen.
Lygterne skal være hele, rene, kunne lyse, pæren skal være rigtig sat i og ens i farve og styrke.
2 nærlys skal lyse hvidt eller gulligt, kunne oplyse vejen mindst 30 m frem, falde 1% (1 cm pr. m), være asymmetrisk mod højre.
2 fjernlys skal lyse hvidt eller gulligt, kunne oplyse vejen mindst 100 m frem (kontrollampe instrumentbræt)
2 positionslys skal kunne ses på 300 m afstand.
2 baglygter skal lyse rødt, kunne ses på 300 m afstand
3 bremselygter skal lyse rødt, skal lyse 3-4 gange kraftigere end baglygterne.
Min. 1 nummerpladelygte skal lyse hvidt, og nummerpladen skal kunne læses på 20 m afstand.
6 blinklygter skal lyse gult, blinke 60-120 gange i minuttet og kunne ses i stærkt sollys.
Havariblink skal kunne tænde alle blinklygter på èn gang.
2 reflekser skal være røde, og må ikke være trekantede (forbeholdt påhængskøretøjer)
Dæk skal være samme type på alle hjul, dog mindst parvis ens.
Dækkene skal sidde rigtigt på i omløbsretningen (pilens retning), såfremt der er en sådan på dækket.
Der skal være mindst 1,6 mm mønster på hele slidfladen, gerne mere (3-4 mm)
Der skal være korrekt dæktryk ifølge bilens forskrifter (se manual)
Dækket må ikke være mørnet eller sprækket.
Pigdæk må kun bruges fra 1. november til 15. april. Vinterdæk må bruges hele året.
Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj, må ikke være tilsølet i olie, og du skal kunne udpege påfyld og kontrol af olie, vand, servovæske, sprinkler- og bremsevæske. (Sprinklervæske nok – men ikke tom).
Udstødning skal have lyddæmper, være tæt og sidde fast i stropper og bøjler.
Støddæmper: tryk hårdt på bilen over hvert hjul og slip (bilen må højst vippe én gang).
HUSK PAS! OG GOD PRØVE!